vrijdag 31 oktober 2014

Help, alles wordt duurder, wat nu? Van wasbaar maandverband tot zuiveringszout...

Ja, hoe hard we ook willen wakker worden en wensen dat het allemaal een droom is, het is een feit: het leven wordt steeds duurder. Vooral het stijgen van de energiekosten zal ieder van ons zeker voelen.Hoe kunnen we hiermee omgaan? De klassieke tips van spaarlampen en de verwarming enkele graden minder zetten, kennen we onderhand wel, dus graag andere tips en liefst nog: een hart onder de riem misschien?

1. Investeer in duurzame, herbruikbare producten
Wanneer je investeert in duurzame producten, bespaar je op termijn. Zo heb ik geïnvesteerd in wasbaar maandverband. Dat is dus echt iets kei goed hé! Je moet even over een drempel, maar ik beloof, als je daar over bent: super. Het is een aangenaam gevoel, je voelt namelijk niet dat je een maandverband aan hebt. Geen irritatie meer (mocht je daar last van hebben) en het zit goed. Bedenk eens hoeveel je daarmee kan besparen op een leven. Ok, bij mij zal dat nu misschien niet zo heel veel meer opbrengen ;-), maar mijn dochter moet er nog aan beginnen, dus zij zal nogal besparen. Bijkomend is natuurlijk dat het super milieuvriendelijk is. Dat is de oorspronkelijke reden dat ik het gekocht heb. En daarbij denk ik niet alleen aan minder afval, maar ook aan het hele productie- proces en het vervoer. Maar nu bedenk ik me hoeveel ik volgend jaar zal besparen op maandverband en tampons. Ja, ook op tampons.Want er bestaat een cup. 'Een cup?', hoor ik je denken, 'wat moet ik me daarbij voorstellen?' Wel het is een cup- vormig, klein dingetje dat je opsteekt en het bloed opvangt. Eikes? Nee hoor, ben je direct gewoon! Ga gewoon eens een kijkje nemen op tanteroza.be
Ik heb de verbandjes allemaal getest en vind die van het merk MaM de beste.
Zalige website trouwens. Je vindt er niet allen veel 'starters- tips', maar ook antwoorden op vragen als: hoe proper krijgen, hoe meenemen enz.
Er worden ook wasbare de- make- up doekjes verkocht. Die heb ik nog niet gekocht, maar het zette me wel aan om ze misschien zelf te maken. Ook weeral iets waar ik kan op besparen.
Misschien een origineel idee als kerstgeschenk dit jaar?

En zo zijn er vast nog duurzame producten waar je in kan investeren.

2. Maak dingen gewoon zelf
Ik maak niet alleen zelf wasmiddel en bespaar jaarlijks vele en vele euro's, ik maak ook zelf mijn verzorgingsproducten. Tips vind je al in mijn blog bij "Zelf wasmiddel maken: gek of geniaal" en "Eenvoudig en snel je eigen verzorgingsproducten maken".
Ik koop ook bijna geen schoonmaakmiddelen. De reden is simpel en eenvoudig: als je zuiveringszout in huis haalt ( en dat kost echt bijna niks), dan kan je zo goed als alles reinigen met zuiveringszout!
Hoe handig (en goedkoop), maar voor de liefhebbers: hoe milieuvriendelijk is dat? Daar word ik instant gelukkig van.
Een paar toepassingen (in het huishouden dan):
- de WC reinig je door een koffielepel zuiveringszout in de pot te doen en een goede scheut azijn erbij te doen. Het zal beginnen schuimen en laat het maar even doen. Na een 10- tal minuutjes eens schrobben met de borstel en de WC is zuiver schoon zonder het milieu te belasten én voor geen geld!
- je kan er ook de gootsteen mee schoon maken en in het water doen om de vloer te dweilen. Naar 't schijnt is het een heel goed middel om tapijten mee te reinigen, maar ik heb geen tapijten, dus geen ervaring daar. Je moet het dan op het tapijt strooien en laten inwerken. Dan stofzuigen en alles is proper.
- zelf gebruik ik het ook als matrasreiniger. Dit werkt ineens ook om huisstofmijt te doden. Je doet zuiveringszout in een bokaal en voegt er enkele druppels eucalyptus etherische olie aan toe. Je schudt het goed door elkaar en dan strooi je het over de matras. Een half uurtje laten intrekken en dan stofzuigen. Propere matras en weg huisstofmijt!

Zuiveringszout is gewoon een wondermiddel dat al vele generaties lang in de Verenigde Staten gebruikt wordt in het huishouden. Ons moeke kent het ook nog, maar hier is het verder in de vergeetput geraakt. Hoog tijd dus om het terug in het leven te roepen! Want in tijden van crisis is zo'n goedkoop middel  toch een must in elk huishouden, niet?

Niet alleen om te poetsen, ook in verzorgingsproducten gebruik ik het. In mijn zelfgemaakte tandpasta (want je krijgt er wittere tanden van én een frisse adem) en mijn deo. Als scrub: beetje zout met olijfolie en scrubben maar.
Verder helpt het ook tegen aften (beetje zout inmasseren), tegen misselijkheid, zuur, lastige darmen (glaasje water met koffielepel zuiveringszout of ik dop een natte vinger in het zout- dat ik om hygiënische redenen dan wel even in een koffielepel doe- en lik het af).

En tenslotte is het ook een rijsmiddel voor in gebak in de keuken!
Zuiveringszout of natriumbicarbonaat of baking soda is toe aan een comeback! Tegenwoordig terug meer en meer te vinden in de supermarkten (hoe handig!)

Ik vond in een chinese supermarkt nog de aloude klassieke verpakking. Maar zelfs in de colruyt verkopen ze het (terug).

Dus, nog geen paniek: het leven wordt duurder, maar er zijn nog dingen genoeg waar we kunnen op besparen. Misschien interessant om eens uit te rekenen hoeveel je bespaart als je een jaar lang geen wasmiddel hoeft te kopen. Of geen maandverband.
Maar daar heb ik geen zin in, ik zoek liever naar wat ik nog zelf kan maken ;-).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten